До уваги жителів громади! Доводимо до відома роз’яснення Міністерства освіти і науки України
До уваги жителів громади!
Доводимо до відома роз’яснення Міністерства освіти і науки України
5 травня 2023 року депутати Семенівської селищної ради, враховуючи ініціативу громадськості, звернулися з листом до депутатів Верховної Ради України Анастасії Ляшенко (Шептіфрац) та Олексія Мовчана, Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України та Міністерства фінансів України щодо необхідності забезпечення безперебійної роботи закладів освіти у воєнний час та збільшення видатків на фінансування освітньої субвенції.
Цьому передувала робота Семенівської селищної ради та Відділу освіти, сім’ї, молоді та спорту. На виконання вимог статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» проведено громадські обговорення щодо реорганізації, зміни типу та ліквідації закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО), що спричинило певний негативний резонанс у громаді.
Тож Міністерство освіти і науки України надає роз’яснення.
Відповідно до додатку 3 до Закону України «Про державний бюджет України на 2023 рік», прийнятого Верховною Радою України 03.11.2022, обсяг освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам становить 87,5 млрд грн, що на 18,9 % менше обсягу, передбаченого Законом України «Про державний бюджет України на 2022 рік».
Варто зауважити, що розрахунок освітньої субвенції Міністерство освіти і науки України здійснює на основі формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 № 1088, з урахуванням розрахункової кількості ставок педагогічних працівників, визначеної на підставі навчального навантаження, розрахункової наповнюваності класів і навчальних планів, а також нормативної (розрахункової) заробітної плати педагогічних працівників.
Діюча формула розподілу освітньої субвенції спрямована на підвищення якості надання освіти шляхом стимулювання органів місцевого самоврядування до здійснення заходів щодо оптимізації неефективної мережі шкіл. Коштами освітньої субвенції забезпечується у повному обсязі оплата праці оптимальної чисельності вчителів при максимально ефективній мережі шкіл.
Тобто в разі наявності шкіл з низькою наповнюваністю класів відповідні місцеві ради мають покривати дефіцит коштів освітньої субвенції за рахунок власних доходів.
Відповідно до пункту 8 Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. № 6 (із змінами), засновники самостійно здійснюють розподіл освітньої субвенції (включаючи залишки субвенції
минулих років) між відповідними закладами та установами освіти для забезпечення в повному обсязі обов’язкових виплат на оплату праці з нарахуваннями педагогічним працівникам. Засновники не зобов’язані застосовувати Формулу для розподілу обсягу освітньої субвенції між закладами освіти.
Так, з метою підвищення якості освітніх послуг в рамках оптимізації закладів загальної середньої освіти необхідно організовувати підвезення дітей до опорних закладів освіти та в зворотньому напрямку. Для забезпечення організації підвезення для Міністерства освіти і науки України на 2023 рік передбачено субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на придбання шкільних автобусів обсягом 1,0 млрд грн (КПКВК 2211320).
Відповідно до додатка 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» для облаштування укриттів для Міністерства освіти і науки України передбачено субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на облаштування безпечних умов у закладах загальної середньої освіти обсягом 1,5 млрд грн (КПКВК 2211310). Розподіл обсягу субвенції, порядок та умови його використання затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2023 року № 419 «Деякі питання надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на облаштування безпечних умов у закладах загальної середньої освіти».
Водночас повідомляємо, що на сьогодні здійснюються першочергові видатки з державного бюджету з метою належного фінансового забезпечення нагальних потреб держави, спричинених широкомасштабною збройною агресією російської федерації проти України, зокрема для підвищення обороноздатності та безпеки держави.
Ураховуючи обмежений фінансовий ресурс держави та місцевих бюджетів в умовах воєнного стану, Міністерство фінансів України листом від 13.07.2022 № 07010-05-6/15025 звернулось до обласних військових адміністрацій із пропозицією з метою уникнення ситуацій з виникненням незабезпеченості у видатках на оплату праці педагогічних працівників закладів освіти неухильно забезпечити: виконання статей 51, 77 Бюджетного кодексу України в частині здійснення фактичних видатків на заробітну плату лише в межах фонду заробітної плати; здійснення заходів із наповнення місцевих бюджетів, вишукання додаткових джерел надходжень до бюджетів, дотримання жорсткого режиму економії бюджетних коштів і посилення фінансово-бюджетної дисципліни тощо.
Варто зауважити, що пунктом 2 частини першої статті 89 Бюджетного кодексу України передбачено, що видатки на загальну середню освіту належать до видатків, що здійснюються з бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад.
Таким чином, оплата праці педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти та підтримка місцевих бюджетів щодо обладнання системами протипожежної безпеки має здійснюватися відповідно до чинного законодавства з урахуванням наявних фінансових ресурсів державного та місцевих бюджетів.