ГОЛОВНІ ЧИННИКИ СТРАТЕГІЧНОГО ВИБОРУ
ГОЛОВНІ ЧИННИКИ СТРАТЕГІЧНОГО ВИБОРУ
Сценарії розвитку Семенівської селищної територіальної громади
Сценарне моделювання є важливою методологічною базою стратегічного вибору.
Сценарій – це послідовність подій, які можуть відбутися в майбутньому із значною долею ймовірності за певних умов. Такі умови, або фактори, можуть бути як зовнішні, так і внутрішні.
Іншими словами, в основі кожного сценарію повинні бути покладені базові сценарні припущення, за яких можуть виникати ті чи інші фактори впливу.
Основними сценаріями розвитку є: Основними сценаріями розвитку є: інерційний (песимістичний) та альтернативний (оптимістичний).
Інерційний сценарій розвитку
Інерційний (песимістичний), сценарій розвитку громади формується за комплексу припущень, що тривкий у часі (горизонті планування) баланс зовнішніх і внутрішніх факторів впливу на стан громади як соціально-економічної системи залишається незмінним. Тобто послідовність станів системи змінюється за інерцією: громада й надалі рухається в умовах ризиків та зовнішніх загроз реагуючи на ситуації та обставини постфактум, суспільно-економічний стан країни не сприяє розвитку, негативні тенденції зберігаються або ж посилюються. За умови реалізації песимістичного сценарію всі зусилля будуть спрямовуватися на подолання постійно виникаючих труднощів. Слабкі сторони громади будуть надзвичайно вразливими до зовнішніх і внутрішніх факторів. В результаті: зменшення кількості робочих місць, відтік трудових ресурсів, подальше загострення демографічної ситуації, погіршення якості транспортної мережі та руйнація доріг. Бюджет перевантажений фінансуванням соціальної інфраструктури, а якість послуг починає погіршуватись.
Розробка песимістичного сценарію вимагає врахування загострення соціально-економічних, політичних викликів, в тому числі пов’язаних з продовженням бойових дій. Стратегічний вибір песимістичного сценарію оцінюється як такий, що менш вірогідний.
Базові припущення інерційного сценарію - національний рівень:
1. Військовий конфлікт в Україні продовжується;
2. Зростають видатки Бюджету на утримання армії та ВПК;
3. Рівень корупції в країні зменшується незначно – замість реальних реформ спостерігаємо їх імітацію;
4. Життєво-необхідні зміни проходить мляво, основні заходи відкладаються;
5. Гривня підтримується виключно міжнародними кредитами та, відповідно, інтервенціями НБУ на валютному ринку, продовжується неконтрольована інфляція;
6. Інвестиційна привабливість України залишається низькою, рівень залучення інвестицій не можливе;
7. Податковий тиск на підприємців зростає, в тіні продовжує залишатися більше 50% малого і середнього бізнесу;
8. В умовах суттєвої корекції тарифів на газ, воду та електроенергію підвищується вірогідність збільшення рівня неплатежів населення, що призводить до поглиблення кризи в ЖКГ.
Базові припущення інерційного сценарію – місцевий рівень:
1. Ідентичність громади на стадії формування, впізнаваність в регіоні та Україні поки що незначна;
2. Інвестиційний та підприємницький клімат у громаді залишаються на тому ж рівні;
3. Рівень купівельної спроможності населення постійно знижується;
4. Рівень реальної бюджетної забезпеченості громади зменшується в наслідок зниження податкових надходжень від малого бізнесу та підняття цін;
5. Відсутні кошти на економічний розвиток, модернізацію об’єктів інфраструктури, заходи з енергозбереження.
Результат інерційного сценарію:
● Демографічна ситуація на найближчі роки погіршується як в адміністративному центрі так і у старостинських округах, при цьому, вікова структура населення змінюється в бік скорочення працездатного населення та його «старіння», що, відповідно, призводить до зростання навантаження на працездатне населення. Молодь переїздить у міста в пошуках роботи.
● Внаслідок скорочення робочих місць в реальному секторі більшість населення живе за рахунок торгівлі, послуг, пенсійних та соціальних виплат.
● Сільські території продовжують занепадати через відсутність місць праці та реальних джерел доходів сільського населення.
● Несприятливий підприємницький клімат та низька інвестиційна привабливість громади сприяє скороченню рівня економіки.
● Внаслідок недостатнього наповнення місцевого бюджету та розпорошення коштів по населених пунктах території не вдається створити накопичувального ефекту для модернізації інфраструктури, поліпшення послуг. Плани реалізації місцевих програм розтягуються на довгі роки.
Альтернативний (оптимістичний) сценарій розвитку
Альтернативний (оптимістичний) сценарій розвитку будується на припущеннях, за яких формуються сприятливі зовнішні (глобальні та національні) та внутрішні (ті, які громада здатна створити самостійно) фактори впливу: громада активно використовує можливості в умовах поступового суспільно-економічного розвитку країни. Альтернативний (оптимістичний) сценарій розвитку демонструє позитивну динаміку, що буде можлива за умови успішної реалізації Стратегії розвитку Семенівської селищної територіальної громади, шляхом повноцінного використанні наявного потенціалу, підтримки сильних сторін громади зовнішніми і внутрішніми можливостями.
Необхідними загальнодержавними умовами реалізації альтернативного (оптимістичного) сценарію громади є: перемога України у війні та відновлення іі територіальної цілісності; стабілізація внутрішньополітичної ситуації в країні; покращення інвестиційної привабливості країни; продовження децентралізації та розмежування повноважень органів місцевого самоврядування і державної виконавчої влади, підкріплення ресурсами бюджетів органів місцевого самоврядування; виведення малого і середнього бізнесу з «тіні», сприятлива політика регіонального розвитку.
В результаті реалізації оптимістичного сценарію в громаді покращується інвестиційний клімат. Впроваджуються успішні публічні та приватні інвестиційні проекти розвитку. Отримало «нове дихання» ММСП, створюються нові робочі місця, скорочується міграція робочої сили за межі громади. Нові ресурсні можливості дозволяють значно покращити стан інфраструктури та якість послуг в громаді. Життя стає комфортнішим для жителів усіх вікових категорій.
Таким чином, оптимістичний сценарій передбачає використання більшості можливостей та сильних сторін громади, наведених у SWOT – аналізі.
Базові припущення альтернативного (оптимістичного) сценарію – національний та регіональний рівень:
1. Внаслідок зусиль ЗСУ та загальнонаціонального опору, а також підтримки Заходу військове протистояння припиняється;
2. Видатки на оборону країни та підтримки ЗСУ стабілізуються;
3. Рішуче впроваджуються системні реформи суспільно-політичного та соціально-економічного характеру;
4. ВВП країни відновлюється та починає зростання в 2025 р.;
5. Гривня стає стабільнішою;
6. Інвестиційна привабливість країни покращується, насамперед в очах вітчизняного бізнесу;
7. Бізнес виходить із «тіні» завдяки позитивним змінам у податковій системі;
8. Соціальна політика держави мінімізує ризики неплатежів внаслідок зростання тарифів на комунальні послуги;
9. В країну починають надходити кошти іноземних інвесторів;
10. Успішно реалізується Державна стратегія регіонального розвитку.
Базові припущення альтернативного (оптимістичного) сценарію – місцевий рівень:
1. Громада формує власну ідентичність. Економіка громади дозволяє займати сталу позицію в регіоні та впроваджувати збалансовану соціальну політику. Мешканцям зрозумілі майбутні напрямки розвитку території громади;
2. Сформовані базові планувальні документи громади: стратегія, комплексний план просторового розвитку, інвестиційний паспорт громади;
3. Покращується підприємницький та інвестиційний клімат – громада стає привабливою для інвесторів;
4. Створюються привабливі інвестиційні пропозиціЇ у сферах переробки с/г продукції, виробництва та сфери послуг;
5. Громада тісно співпрацює з міжнародними організаціями та фондами;
6. Мережа навчальних, медичних та культурних закладів забезпечує населення якісними сучасними послугами відповідно до потреб та наповнена висококваліфікованими кадрами;
7. Громада ефективно використовує державні субвенції на розвиток інфраструктури.
Результат альтернативного (оптимістичного) сценарію:
● Громада поступово формує імідж як інвестиційно приваблива територія. Внаслідок ефективної політики місцевої влади громада залучає стратегічних інвесторів у перспективні галузі економіки та сільського господарства.
● Громада здійснює інвентаризацію земель та формує портфель привабливих інвестиційних пропозицій, активно просуваючи їх на інвестиційні ринки.
● В громаду поступово заходять нові інвестори, зокрема у галузі з високою доданою вартістю.
● Навколо інвесторів активізується місцевий малий і середній бізнес, заповнюючи логістичний сектор та сферу надання послуг.
● Зростає рівень доходів населення, що пожвавлює внутрішній ринок.
● Проекти розвитку в рамках реалізації Стратегій розвитку держави/області активізують економічне життя на сільських територіях, формуючи економічне зростання в селах «другого ярусу». Розвивається кооперативного рух, малі сімейні ферми, дрібне фермерство та інші види малого бізнесу.
● Активне залучення державних субвенцій разом з чітким планом модернізації інженерної та соціальної інфраструктури в середньостроковій перспективі дозволять значно підвищити рівень комфорту та покращити стан доріг в громаді.
Стратегічне бачення розвитку Семенівської селищної територіальної громади
Місія – це основне призначення та сенс її існування, місце в економічній системі регіону (держави), його унікальні особливості (пов’язані з причиною його появи у минулому, сукупність унікальних історичних і сучасних особливостей та конкурентних переваг громади, які у громаді вже є, та які громада хотіла б зберегти, або здобути у свідомому процесі розвитку громади.
Стратегічне бачення – це консолідоване ідеалізоване уявлення мешканців щодо того, як їхня громада має виглядати в майбутньому. Стратегічне бачення має бути реалістичним, специфічним, достатньо амбітним та бажаним для територіальної громади. Воно повинно відбивати ту унікальність території, яка не може бути скопійована іншими територіями, і досягнення саме його дасть змогу бути конкурентоспроможним у майбутньому. Часто місію і стратегічне бачення об’єднують в одну категорію, інколи вони співвідносяться, як мрія і кроки по її досягненню.
Місія:
Семенівська селищна територіальна громада – економічно самодостатня громада з розвиненим АПК та переробною промисловістю. Екологічно чистий край, з раціональним використанням ресурсів, чистими і безпечними населеними пунктами з якісними дорогами та сучасною соціальною інфраструктурою. Територіальна громада приваблива для проживання та роботи, задовольняє індивідуальні потреби розвитку мешканців усіх вікових категорій високим рівнем культурних, освітніх, медичних та соціальних послуг, збереженням традицій та правопорядку.
Члени Робочої групи на додатковому засіданні сформулювали Бачення майбутнього селищної територіальної громади таким чином:
Стратегічне бачення
Семенівська селищна громада в 2027 році – це:
● Батьківщина активних та працьовитих людей задоволених рівнем надання послуг та розвиненою соціальною інфраструктурою.
● Громада має чисте довкілля, природно-заповідний фонд, багата на родючі землі, перспективна для агропромислової і переробної галузей, крафтового виробництва та туризму, сприятлива для малого та середнього бізнесу.
● Тут працює свідомий та соціально відповідальний бізнес, який робить щоденний внесок в заможність, комфорт і безпеку, вірить в майбутнє та зберігає природу для наступних поколінь.
● Ефективна влада та активна громадськість є партнерами у прийнятті рішень та забезпечені розвитку територіальної громади.